Monday 4 July 2016

1 keputusanku ke gontor

2015 januari

ya... aku suka buat keputusan drastik. tiba-tiba nak ke gontor indonesia.
aku tahu pasal gontor ni pun sebab ada sorang saudara aku ke sana.
kak nina.
apasal aku pilih gontor ek.

first, sebab macam nampak HEBAT. ahaha

mana tak hebatnya. cucu perempuan yai yang kedua after k.nina belajar luar negara.
luar negara tuu, tak ke hebat?! (angkuh sebentar)
naik flight sorang-sorang, nampak cam style orang besar, selalu keluar negara dengan family kan?
ni sorang-sorang...sambil bawak beg besar, bergaya gituh! ahahah (gelak jahat)
sebab aku ada sorang kawan ni, namanya Nabilah
dia duduk perlis tapi sekolah dekat selangor. kalau balik rumah naik flight sorang-sorang.
see, hebat kan?
padahal tak jauh pun, negara jiran.. kekeke

second, sebab aku dapat tahu daripada kak nina yang gontor ni, ada PIDATO

tu pasal aku nak masuk gontor.
kut-kut dapat jadi pemidato hebat macam abang badr ker,kan?
sebab aku start pidato ni sebab aku join ampac.
start tuh aku berkecimpung dalam dunia pidato ni.
leppas tu, aku diberi peluang mewakili sekolah untuk pertandingan pidato bahasa melayu bawah mbgsim

dan.. aku menang no.satu waa!! (bangga triple)
aku ni kalau dah menang satu benda, aku akan bangga tak ingat dunia. aku rasa aku paling hebat... haha (jangan tiru perangai ini!!)
then, aku try pulak pidato bahasa arab
eceh, aku rasa macam petik jari je
dah pandai bahasa melayu pasti boleh punya bahasa arab.
then, waaa!!( nangis tak berlagu)
bangga punya pasal, time pdato tak ingat pulak skrip.
tak boleh jadi ni!
duum, baru aku tahu langit itu tinggi ke rendah
dan yang pasti aku ini rendah >< kalah teruk
taubat nasuha sekejap. then, muallimah offer aku dengan khadijah untuk couple pidato untuk hari kecemerlangan kat sekolah. Allah bagi peluang dekat aku. then masa practise tu, aku dikritik teruk oleh muallimah... hmmm :(
"mutmainnah ni pandai pidato tak sebenarnya?!"
ceh, muallimah tegur aku! muallimah ni ada hati nak tegur aku. aku pidato no. satu muallimah tu lagilaa tak pernah pidato! (kritikku dalam hati)
nampak tak bongkak kat situ. aku rasa aku hebat
jangan tiru tau!
"orang yang hebat adalah orang yang boleh terima pandangan orang lain dan merendah diri"
then, masa aku tengah pidato, banin ejek-ejek aku. huhuhu.
bila aku bertenang sekejap. hadam baik-baik kata muallimah. cuba terima.
aku pun tengok balik pidato aku tu.
rasa macam nak korek tanah, masukkan dalam tu
malu seyh! teruk gila aku punya pidato. memang patuk dikritik dan digelakkan.
dan sejak tu, aku tanamkan dalam hati
'aku kena belajar lagi'
then aku pindahlah ke gontor. sebab aku tahu di situ, belajar pidato. aku kena belajar lagi.

itulah dua sebab pasal apa aku nak pergi pondok modern darussalam gontor, karangbanyu, jawa timur,indonesia

100 pagi
ramadhan terakhir 2016

No comments: